De senaste åren har många internationella såväl som svenska kändisar skapat smink- och skönhetsmärken som blivit mycket framgångsrika, till exempel Rihannas märke Fenty Beauty, Kylie Jenners märke Kylie Cosmetics och Bianca Ingrossos märke CAIA Cosmetics. Det finns flera anledningar bakom framgångarna, bland annat skicklig marknadsföring och redan etablerade följarskaror och fans. Läs vidare för att bättre förstå fenomenet kändissmink.
Strategisk marknadsföring
Marknadsföringen är A och O för att lyckas i den hårda konkurrensen som skönhetsindustrin bjuder på. Lyckade kändismärken använder sig av marknadens bästa reklambyråer. Klingit är en ledande reklambyrå i Göteborg som används flitigt av många lyckade företag. En stor fördel med Klingit är att de erbjuder fullservice inom marknadsföring och täcker kundernas behov från tryckt material till content i sociala medier och avancerade digitala tjänster. Det är en nytänkande reklambyrå i Göteborg som gjort en stor satsning på digitala verktyg. Framgången bakom kändismärken som CAIA Cosmetics beror bland annat på den digitala närvaron och datadrivna marknadsföringen. Företag som vill lyckas i skönhetsbranschen måste satsa stort på marknadsföring. Om kompetensen inte finns i företaget är det bäst att anlita en välrenommerad reklambyrå.
Lojala följare
En annan stor framgångsfaktor för kändissmink är såklart den lojala följarskaran från tidigare. Kändisar har redan ett stort antal följare innan de startar skönhetsmärken vilket gör att de snabbt kan nå ut till rätt målgrupp. Rihanna, Kylie Jenner, Kim Kardashian, Gwyneth Paltrow, Miranda Kerr, Jessica Alba, Selena Gomez, Hailey Bieber och Drew Berrymore är exempel på internationella kändisar som skapat populära smink- och skönhetsmärken. I Sverige är det främst influensers som Bianca Ingrosso, Therese Lindgren, Ida Warg och Isabella Löwengrip som framgångsrikt lanserat makeup och liknande produkter. Produkterna skiljer sig sällan mycket mellan de olika kändismärkena. Istället läggs mycket fokus på förpackning och marknadsföring för att skapa en nisch och övertyga följarna och andra konsumenter att köpa sminket.